Knihy/Skautský vůdce/A. Založení a vedení oddílu. Rozbor skautingu.

Z Rehakovi
< Knihy | Skautský vůdce
Verze z 14. 10. 2012, 12:39; Stepan (diskuse | příspěvky)

(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání

ROZBOR SKAUTINGU

jak je v praxi prováděn ve Svazu Junáků Skautů RČS. Tento náčrt také poslouží k celkové orientaci v hojné látce, jež je již ve Skautingu zpracována.

I. SKAUTING TEORETICKÝ.

  • A. Idea
  • Obrodné hnutí mládeže se zřetelem:
    • 1. k rozvoji mravní podstaty a charakteru,
    • 2. k vývoji tělesnému,
    • 3. k bystření smyslů, sebevýchově a sebevzdělání.
  • B. Historie.
    • 1. Původ skautingu, jeho prvky, předchůdci a tvůrcové.
    • 2. Rozvoj a rozšíření Skautingu.
    • 3. Skauting v Československu.
  • C. Organisace.
    • 1. Organisování jednotlivce, skautských oddílů a tvoření vyšších celků.
    • 2. Družina, družinová soustava, oddíl.
    • 3. Vůdce. Jeho způsobilost mravní, intelektuální a odborná.
    • 4. Metodika skautské výchovy:
      • a) psychologické a fysiologické odůvodnění výchovného postupu ve třech věkových skupinách: Vlčata (7—12 let), Skauti (12—17), Roveři (16—20).
      • b) skautský slib a zákon.
      • c) soustava stupňů vyspělosti a odznaků.
      • d) sebevýchova a soběstačnost.
      • e) výchova vůdců — Lesní školy.

II. SKAUTING PRAKTICKÝ.

  • A. Charakter — výchova mravní.
    • 1. Skautský slib.
    • 2. Skautský zákon.
    • 3. Skautské heslo.
    • 4. Nezištná obětavost.
      • a) povinnost dobrých skutků.
      • b) první pomoc, zachraňování.
    • 5. Vztah k lidské společnosti
      • a) práce a její význam (dílna).
      • b) občanství a laická morálka.
      • c) ukázněnost ve prospěch celku (klubovna, služby veřejné a pomocné).
  • B. Tělovýchova.
    • 1. Ranní cviky, tělocvik ve volné přírodě.
    • 2. Lehká atletika.
    • 3. Koupání, slunění, plování.
    • 4. Vodácký program.
    • 5. Lukostřelba.
    • 6. Táboření.
      • a) účel táboření.
      • b) táborové stavby a práce.
      • c) stravování v táboře.
      • d) táborový život.
    • 7. Hry skautské a sportovní.
  • C. Sebevýchova a sebevzdělání.
    • 1. Orientace v přírodě.
      • a) odhadování.
      • b) orientace podle značek a za zvláštních okolností (v lese, za noci atd).
      • c) dokonalé čtení mapy.
    • 2. Zpravodajství.
      • a) ústní.
      • b) písemné.
      • c) signálové, semafor, morse atd.
      • d) kreslení náčrtů a plánků,
    • 3. Schopnost pozorovací:
      • a) bystrost smyslů.
      • b) krytí.
      • c) stopování.
      • d) usuzování.
    • 4. Vycházky do přírody, turistika:
    • 5. Znalosti věcné:
      • a) vlastivěda a občanská nauka.
      • b) přírodověda.
      • c) tělověda s hygienou.
      • d) hvězdářství,
      • e) meteorologie.
      • f) dovednosti odborné.
    • 6. Výchova estetická:
      • a) práce literární, výtvarné (totemy, malování, modelování)
      • b) řečnictví a projev dramatický.
      • c) hudba a zpěv.

III. PROSTŘEDKY ČINNOSTÍ:

    • 1. Skautská schůzka.
    • 2. práce v klubovně.
    • 3. v přírodě:
      • a) vycházky polodenní.
      • b) celodenní.
      • c) ze soboty na neděli a vícedenní.
    • 4. Prázdninový stálý tábor několikatýdenní.
    • 5. Tábory putovní a zahraniční.
    • 6. Skautské hry v přírodě.
Osobní nástroje
Jmenné prostory

Varianty
Akce
Navigace
Nástroje