Knihy/Skautský vůdce/A. Založení a vedení oddílu. Rozbor skautingu.
Z Rehakovi
< Knihy | Skautský vůdce
ROZBOR SKAUTINGU
jak je v praxi prováděn ve Svazu Junáků Skautů RČS. Tento náčrt také poslouží k celkové orientaci v hojné látce, jež je již ve Skautingu zpracována.
I. SKAUTING TEORETICKÝ.
- A. Idea
- Obrodné hnutí mládeže se zřetelem:
- 1. k rozvoji mravní podstaty a charakteru,
- 2. k vývoji tělesnému,
- 3. k bystření smyslů, sebevýchově a sebevzdělání.
- B. Historie.
- 1. Původ skautingu, jeho prvky, předchůdci a tvůrcové.
- 2. Rozvoj a rozšíření Skautingu.
- 3. Skauting v Československu.
- C. Organisace.
- 1. Organisování jednotlivce, skautských oddílů a tvoření vyšších celků.
- 2. Družina, družinová soustava, oddíl.
- 3. Vůdce. Jeho způsobilost mravní, intelektuální a odborná.
- 4. Metodika skautské výchovy:
- a) psychologické a fysiologické odůvodnění výchovného postupu ve třech věkových skupinách: Vlčata (7—12 let), Skauti (12—17), Roveři (16—20).
- b) skautský slib a zákon.
- c) soustava stupňů vyspělosti a odznaků.
- d) sebevýchova a soběstačnost.
- e) výchova vůdců — Lesní školy.
II. SKAUTING PRAKTICKÝ.
- A. Charakter — výchova mravní.
- 1. Skautský slib.
- 2. Skautský zákon.
- 3. Skautské heslo.
- 4. Nezištná obětavost.
- a) povinnost dobrých skutků.
- b) první pomoc, zachraňování.
- 5. Vztah k lidské společnosti
- a) práce a její význam (dílna).
- b) občanství a laická morálka.
- c) ukázněnost ve prospěch celku (klubovna, služby veřejné a pomocné).
- B. Tělovýchova.
- 1. Ranní cviky, tělocvik ve volné přírodě.
- 2. Lehká atletika.
- 3. Koupání, slunění, plování.
- 4. Vodácký program.
- 5. Lukostřelba.
- 6. Táboření.
- a) účel táboření.
- b) táborové stavby a práce.
- c) stravování v táboře.
- d) táborový život.
- 7. Hry skautské a sportovní.
- C. Sebevýchova a sebevzdělání.
- 1. Orientace v přírodě.
- a) odhadování.
- b) orientace podle značek a za zvláštních okolností (v lese, za noci atd).
- c) dokonalé čtení mapy.
- 2. Zpravodajství.
- a) ústní.
- b) písemné.
- c) signálové, semafor, morse atd.
- d) kreslení náčrtů a plánků,
- 3. Schopnost pozorovací:
- a) bystrost smyslů.
- b) krytí.
- c) stopování.
- d) usuzování.
- 4. Vycházky do přírody, turistika:
- 5. Znalosti věcné:
- a) vlastivěda a občanská nauka.
- b) přírodověda.
- c) tělověda s hygienou.
- d) hvězdářství,
- e) meteorologie.
- f) dovednosti odborné.
- 6. Výchova estetická:
- a) práce literární, výtvarné (totemy, malování, modelování)
- b) řečnictví a projev dramatický.
- c) hudba a zpěv.
- 1. Orientace v přírodě.
III. PROSTŘEDKY ČINNOSTÍ:
- 1. Skautská schůzka.
- 2. práce v klubovně.
- 3. v přírodě:
- a) vycházky polodenní.
- b) celodenní.
- c) ze soboty na neděli a vícedenní.
- 4. Prázdninový stálý tábor několikatýdenní.
- 5. Tábory putovní a zahraniční.
- 6. Skautské hry v přírodě.